کد مطلب:28260
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:25
سرنوشت پيروان اديان ديگر چه مي شود؟
هر كس به اندازه نزديكي خود به حقيقت، در آخرت بهره خواهد برد و به اندازه دوري از آن، بي نصيب خواهد بود. كساني نظير علماي يهود و نصاري كه با كتمان حق و احياناً تغيير برخي از متون كتب آسماني باعث گمراهي پيروان خويش گشتند. ..... وبال گمراهي آيندگان تا قيام قيامت بر دوش آنها خواهد بود. اما اينكه تكليف آن پيروان نا آگاه چه خواهد بود؟ در اينجا سه صورت فرض مي شود: الف) نداي اسلام به گوشش رسيده ولي از روي عناد و لجاج و هوس زير بار نرود. كه مشخص است چنين كسي دچار عقوبت الهي خواهد شد. ب) نداي اسلام به گوشش نرسد و از اين امر به كلي غافل بماند آنچه مسلّم است افراد غافل - گر چه مصداق آن در دنياي كنوني دشوار و نادر است. ج) نداي اسلام به گوشش رسيده ولي دلائل حقانيت اسلام او را قانع نساخته باشد. در اين دو مورد اخير اگر به دستوارت دين خود با اخلاص عمل نموده باشند عذاب نخواهند شد. د) كساني كه نه تنها نداي اسلام كه نداي هيچ ديانت ديگري نيز به گوششان نرسيده باشد و به طور كلي از دستورات الهي در غفلت به سر برند آنها نيز مكلفند در حد شناخت فطرت و عقل سليم خويش به وظائف عمل كنند و در صورت تخلف از آن معاقب خواهند بود. براي توضيح بيشتر به كتاب عدل الهي «شهيد مطهري» ص 187 (عمل خير از غير مسلمان) مراجعه فرمائيد. در اينجا شايسته است در اين حديث دقت كنيد وقتي ابن سكّيت از حضرت رضا(ع) پرسيد: {Hفلمّا الحجة علي الخلق اليوم؟H}{M ؛ امروز چه حجتي بر مردم وجود دارد تا از آن پيروي كنند؟M} حضرت فرمود: {Hالعقل، يعرف به الصّادق علي اللَّه فيصدّقه و الكاذب علي اللَّه فيكذّبه H}{M؛ حجت و معيار عقل افراد است كه توسط آن افراد صادق را شناخته و تصديقشان كند و افراد دروغگو را شناخته و تكذيبشان نمايدM}، {V(ميزان الحكمه 6، ص 402)V}. لكن اگر با اين وصف باز هم نتوانستند به حق برسد - نه از روي هوا و هوس و نه دنيا پرستي كه از روي تحقيق و واقعگرائي آنگاه همانطور كه اشاره شد حكم «غافل» بر او جاري مي شود. خداي سبحان دو حجت براي افراد بشر مقرر ساخته است: يكي حجت باطن يعني عقل و ديگري حجت ظاهر يعني انبياء و ائمه هدي(ع)(امام كاظم(ع) مي فرمايد: {Hان اللَّه علي الناس حجتين: حجة ظاهرة و حجة باطنة، فامّا الظاهرة فالرّسل و الانبياء والائمة(ع) و اما الباطنه فالعقول H}{M ؛ خداي سبحان دو حجت بر مردم دارد: حجت آشكار و حجت پنهان. اما آشكار رسولان انبيا و ائمه هدي هستند و امّا پنهان عقل انسان است M}، {V(كافي جلد 1، ص 16)V}.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.